Friday, March 12, 2021

 STRATEGI BERPUSATKAN BAHAN


Strategi berpusatkan bahan bermaksud guru menggunakan pelbagai bahan seperti buku,blok-blok binaan, bahan lukisan, peralatan saintifik, komputer, pusat sumber, pusat akses kendiri dan lain-lain untuk menjalankanaktiviti  pengajarannya. Strategi berpusatkan bahan meliputi cara yang luas bagi murid  yang dibimbing oleh guru hingga yang belajar secara individu dapat belajar.

 Penggunaan bahan-bahan harus berasaskan kepada beberapa faktor seperti objektif pengajaran, keperluan murid, tahap penguasaan dan kebolehan murid. Kepelbagaian media akan meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran serta meningkatkan pemikiran kritikal dan kemahiran mental dala kalangan murid.

Terdapat pelbagai bentuk bahan resos yang digunakan oleh guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Antaranya ialah penggunaan buku yang digunakan semenjak dahulu sebagai satu bentuk pengajaran berpusatkan bahan yang utama. Kebelakangan ini, terdapat peningkatan dalam penggunaan media dalam pembelajaran berpusatkan bahan. Ia termasuklah peningkatan dalam bahan pembelajaran, panduan pelajaran, panduan buku teks, buku kerja, video dan pakej pembelajaran. Bahan yang lebih canggih ialah pakej pembelajaran berasaskan komputer, konferens komputer, CD-Rom, multimedia, kumpulan perbincangan komputer, video interaktif, bahan dalam laman web, telekonferens, konferens video dan telematiks.

Penggunaan komputer sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran juga telah semakin berkembang dalam pendidikan awal kanak-kanak. Gearheart dan Gearheart (1989), Hawkridge dan Vincent (1992) serta Mather dan Bos (1994), sependapat menyatakan bahawa murid bermasalah pembelajaran dan tingkah laku memperolehi pengetahuan dan kemahiran baru melalui kaedah literasi komputer. Ia mungkin disebabkan oleh kaedah ini memaparkan sesuatu yang baru dan menarik perhatian. 

Semasa memperkenalkan aktiviti, guru perlu menegaskan tujuan-tujuannya agar murid dapat melibatkan diri dalam aktiviti. Murid hendaklah jelas tentang matlamat  yang ingin dicapai. Apabila murid ingin melaksanakan aktiviti, guru memantau kemajuan dan menyediakan bantuan jika perlu. Kesemua tugasan perlu disusuli dengan refleksi atau perbincangan. Guru menyemak dan memberi maklum balas umum tentang prestasi dan mengukukuhkan idea-idea utama.


Ciri-ciri  bagi strategi Berpusatkan  bahan;

1. Bahan pembelajaran memainkan peranan penting. kebergantungan kepada bahan untuk mencapai objektif pengajaran.

2. Komunikasi/interaksi berlaku  antara guru/bahan atau murid / bahan pembelajaran.

3. Kecekapan, kemahiran penggunaan bahan pengajaran dan pembelajaran diutamakan.

4. Penekanan kepada jasmani, rohani, dan kognitif. Murid dilatih tentang kemahiran , kefahaman dan berdikari.

5. Pengajaran bermakna, menarik dan berkesan.

6. Murid berpeluang berinteraksi antara satu dengan yang lain dan sifat sosial yang positif dapat dipupuk melalui kaedah kumpulan kecil. Contohnya uji kaji, projek, perbincangan dan sebagainya.

7. Pengetahuan abstrak dapat dijadikan konkrit dengan adanya bahan-bahan pelajaran.

8. Kaedah dan teknik: komputer, bahan cetak, buku, mudul, buku teksbuku rujukan, kamus, pita perakam, carta, peta, graf, spesimen,slaid, video, televisyen, projektor, dan sebagainya.

9. Demontrasi: murid-murid membuat pemerhatian ke atas demontrasi yang ditunjukkan oleh guru.

10. Aplikasi: murid-murid dapat mengaplikasikan pengetahuan baharu.

11. Pengaktifan: murid-murid mengaktifkan pengetahuan/pengalaman baharu.

12. Integrasi: murid-murid menyepadukan pengetahuan baharu dalam kehidupan.

13. Pemusatan tugasan: murid-murid mengambil bahagian dalam strategi pengajaran pemusatan tugasan.


Pembelajaran berpusatkan bahan juga adalah penting bagi membantu guru memenuhi keperluan murid yang pelbagai. Ia dapat menyediakan cara untuk murid belajar mengikut kadar dan kemampuan sendiri, pada bila-bila masa dan di lokasi yang tidak menyulitkan mereka. Selain itu, ia juga dapat membantu murid-murid yang tidak hadir  ke kelas pada hari pengajaran diadakan.


Contoh Strategi Berpusatkan Bahan








Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © Faziah_HBEC1903 - Blogger Templates - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -