Friday, March 12, 2021

STRATEGI PEDAGOGI - BERPUSATKAN GURU



Strategi berpusatkan guru merupakan strategi pengajaran dan pembelajaran yang telah lama diamalkan dalam bilik darjah. Di bawah strategi pengajaran dan pembelajaran ini, guru memainkan peranan yang utama. Di dalam kelas, gurulah yang menguasai dan mengawal segala aktiviti pengajaran dan pembelajaran di mana guru banyak memberi penerangan dan pelajar hanya duduk mendengar. Brophy (1978) , menyatakan bahawa pengajaran berpusatkan guru merupakan pendekatan yang mudah dirancang dan diurus, membekalkan model untuk pemikiran yang betul dan mengelakkan suasana elitis yang sering dikaitkan dengan kaedah kumpulan. Kaedah pengajaran secara kelas, demontrasi atau tunjuk cara, bercerita, kaedah penyoalan dan pengajaran berpasukan adalah kaedah yang menjadi pertimbangan semasa menggunakan strategi pemusatan guru.

Strategi berpusatkan guru juga dikenali sebagai pengajaran eksplisit. Ia terdiri daripada bahan yang mengandungi langkah-langkah kecil dan sistematik. Terdapat juga hentian sejenak untuk menyemak pemahaman murid. Pendekatan ini berguna untuk menyampaikan fakta-fakta khusus dan kemahiran tertentu. Sebagai contoh, pengajaran dalam pendidikan Sain Awal yang memerlukan aktiviti penyiasatan, aktiviti mengira dalam matapelajaran Matematik Awal dalam pendidikan awal kanak-kanak adalah beberapa contoh di mana pendekatan eksplisit adalah berguna.

 
Strategi berpusatkan guru mengandungi pengajaran dalam langkah-langkah kecil yang menekankan amalan murid-murid selepas setiap langkah. Peranan guru adalah mengemukakan bahan pengajaran, membimbing murid-murid melalui sesi praktis awalan dan memberi semua  latihan melalui aktiviti pengayaan dan pengukuhan yang lebih kerap.

 

Ciri–Ciri Strategi Berpusatkan Guru :

⮞ Dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran, guru memainkan peranan yang penting sedangkan murid berperanan sebagai penonton sahaja.

⮞ Komunikasi dan interaksi di antara guru dan murid adalah sehala, guru banyak bercakap dan murid banyak mendengar.

⮞ Ciri kepimpinan guru bersifat autokratik. Murid tidak berpeluang menyumbangkan pendapat mereka dan Guru banyak bertindak mengawal dan memberi arahan.

⮞ Strategi pengajaran dan pembelajaran lebih mengutamakan pencapaian objektif pengajaran guru.

⮞ Penyebaran ilmu pengetahuan lebih diutamakan daripada penyuburan nilai murni atau perkembangan emosi.

⮞ Strategi ini mementingkan pencapaian murid berdasarkan keputusan ujian dan peperiksaan.

⮞ Teknik mengajar guru ditumpukan kepada penyampaian fakta-fakta secara menghafal. Pembelajaran murid banyak berbentuk mengingat dan menghafal dan kurang berupaya membuat interpretasi.

⮞ Interaksi di antara murid adalah pasif dan sifat-sifat sosial yang positif kurang dapat dipupuk.

⮞ Mementingkan pengelolaan kaedah keseluruhan kelas. Perbezaan murid dari segi kebolehan dan minat tidak diberikan perhatian.

⮞ Di bawah strategi ini, murid menjadi kurang kreatif dan berinisiatif.

Contoh/Galeri Aktiviti berpusatkan guru:





Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © Faziah_HBEC1903 - Blogger Templates - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -